Cara membersihkan wajah yang berjerawat.

by - 1:41 PG

Hai uolss.. hari ni sis dayah nak share info mencuci wajah yang berjerawat..  cuci muka dengan cara yang salah risau akan jadi bertambah jerawat.. seram kan.. jom kita baca info ni ye :)

1. Pastikan tangan anda bersih

Image result for cuci tangan

Pastikan tangan bersih dari segala kotoran sebelum mencuci muka adalah hal yang sangat penting. Jika tangan dalam keadaan kotor tentunya ini membuatkan bakteria yang ada di tangan dengan mudah berpindah tempat ke wajah anda!


2. Pilih pencuci muka yang sesuai




Pilihlah pencuci muka yang sesuai untuk membersihkan kulit berjerawat. Agar jerawat lebih cepat kecut dan hilang, gunakanlah produk penjagaan wajah yang mampu mengatasi masalah jerawat. Pilih produk yang bebas dari bahan kimia Merkuri. Set penjagaan wajah Ardini Essential adalah produk yang sesuai mengatasi masalah jerawat dan bebas dari bahan kimia juga selamat digunakan.

3. Gunakan air suam dan air dingin

Suhu air merupakan faktor yang sangat penting. Pilih air suam (tidak terlalu panas) untuk membuka pori-pori untuk pembersihan lebih mendalam. Selesai membersihkan, bilas menggunakan air dingin kerana ini akan menutup pori-pori anda kembali.



4. Lakukan cucian dengan lembut dan berhati-hati
 
Ketika membersihkan wajah, lakukan dengan lembut dan berhati-hati supaya jerawat tidak terluka dan pecah. Jerawat yang pecah berisiko menyebabkan munculnya jerawat baru di sekitar kulit wajah, terutama daerah kulit yang dekat dengan jerawat.


5. Jangan terlalu sering mencuci wajah

Mencuci wajah secara teratur adalah digalakkan, akan tetapi mencuci wajah secara terus menerus akan membuatkan kulit wajah semakin kering dan iritasi. Bagi anda yang memiliki wajah berminyak, mencuci wajah yang berlebihan akan membuat wajah semakin berminyak.  Sebaiknya rutin membersihkan wajah adalah dua kali sehari. 

Waktu yang paling efektif untuk membersihkan wajah adalah pagi hari dan sebelum tidur. Membersihkan wajah di pagi hari menyegarkan kulit, sedangkan membersihkan wajah di malam hari untuk membersihkan dari sisa mak- up atau kotoran.
 

6. Keringkan wajah dengan tuala yang sesuai dan bersih

 Image result for tuala pencuci muka

Keringkan wajah perlahan-lahan dengan menggunakan tuala yang sesuai dan bersih. Bakteria dari tuala boleh menjangkiti wajah anda sekiranya tidak menjaga kebersihan tuala. Kain tuala yang kasar juga boleh menyebabkan keradangan kulit.

Nak hilangkan jerawat seraca semulajadi? >>  (SILA KLIK SINI) 



You May Also Like

0 ulasan